Oppmerksomhetstrening

Mindfulnessbasert stressreduksjon (MBSR-kurs)

Treningsprogram over 8 kvelder i Oslo og på Nesodden

 

Strever du med indre stress og uro, og er sliten? Lær effektive verktøy for stressmestring, selvledelse og indre ro, styrk din evne til å regulere tanker og følelser, og til å være mer tilstede her og nå. 

Mindfulness Basert Stress Reduksjon (MBSR) er det originale mindfulness-programmet utviklet av den verdenskjente legen Jon Kabat-Zinn. Programmets effekt på stress er bredt dokumentert.

Kurset er et 8-ukers variert treningsprogram bestående av 8 samlinger a 2 timer og et kvarter pr uke, samt en øvingsdag på slutten av kurset. Det er øvelser, noe teori og hjemmeoppgaver med øvelser etter lydspor. Nytt tema hver uke. Forkunnskaper ikke nødvendig.

Kurset gir
• Trening i mindfulness / tilstedeværelse
• Effektive verktøy for å håndtere stress
• Økt evne til å forholde deg til negative tanker og følelser
• Teknikker som styrker selvfølelse, energi og evnen til å slappe av

Kurset passer for folk flest, og f eks om du 
• Ønsker å utvikle deg og få mer tilstedeværelse
• Ønsker å bli bedre til å ivareta egen balanse
• Sliter med stress, søvn, utmattelse, nedstemthet, bekymringer
• Har helseplager, høyt blodtrykk, smerter mm

For at høre mer om MBSR-kurset, og finne ut om det er det rette for deg, anbefaler vi en individuell samtale innen påmelding. (Den er gratis.)

4 + 14 =

For leger, behandlere og andre interesserte:

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)

MBSR er et 8 ukers program i stressreduksjon. Det er basert på forskjellige metoder hvor mindfulness (oppmerksomt nærvær) er den viktigste faktoren.

MBSR programmet ble utformet i 1979 av Jon Kabat-Zinn, PhD og hans kolleger ved Stress Reduction Clinic, University of Massachusetts, Department of Behavioral and Preventive Medicine, USA. Pr 2016 har over 20 000 personer deltatt på kurset bare ved universitetet i Massachusetts. MBSR-kurset er det eldste og mest utbredte stressreduksjonsprogrammet på verdensbasis, som også er akademisk og medisinsk basert. Det er detaljert beskrevet i Kabat-Zinns bok: » Full Catastrophy Living», på norsk «Lev med livets katastrofer».

Oppmerksomt nærvær er å være bevisst tilstede med en vennlig, ikke-dømmende og aksepterende holdning til det som skjer i øyeblikket. Forskning har vist at denne holdningen har en positiv virkning på personlig velvære og mestringsevne. Systematisk trening i oppmerksomt nærvær kan føre til redusert stress og økt livskvalitet både for mennesker med smerter, kroniske sykdommer, psykiske plager og for folk flest. Det er derfor økende interesse for oppmerksomt nærvær innenfor helsefag, utdanning og arbeidsliv.

Et betydelig antall studier underbygger effektiviteten til MBSR-programmet. Studiene dokumenterer at et høyt antall kursdeltagere erfarer ett eller flere av følgende resultater:

  • færre psykiske og psykosomatiske symptomer

  • økt evne til å effektivt håndtere stressende situasjoner

  • økt evne til å slappe av

  • voksende selvtillit og kapasitet til å godta seg selv

  • økt vitalitet

Kilde: Norsk Forening for Mindfulness lærere (MBSR/MBCT).

«I mediebildet kan vi gjerne få inntrykk av at mindfulness er en rask vei til ro, avspenning og harmoni. Men det nyttige ved metoden er snarere at den kan hjelpe oss å være til stede på en ikke-dømmende måte med det som er utfordrende, vondt og vanskelig i livet. Det er her mindfulness har sitt sterkeste potensiale – enten det gjelder å skulle være mer tilstede i eget liv, eller for de som ønsker å bringe det inn som stressmestring eller i arbeidet med psykiske vansker.» (Psykolog Jon Vøllestad, facebook 12.03.2017)

Metastudie:

Oppmerksomt nærvær og stressmestring (MBSR) for bedre helse, livskvalitet, og sosial fungering hos voksne 

Published   Changed 
de Vibe M, Bjørndal A, Tipton E, Hammerstrøm KT, Kowalski K.. Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) for Improving Health, Quality of Life, and Social Functioning in Adults. Campbell-oversikt – 2012. Campbell Systematic Reviews 2012:3, DOI: 10.4073/csr.2012.3.

Abstract

Mind-body interventions to manage stress-related health problems are of widespread interest. One of the best known methods is mindfulness-based stress reduction (MBSR), andMBSR courses are now offered by health services, as well as in social and welfare settings. In this systematic review, we report on the effects of MBSR interventions on health, quality of life, and social functioning. From the more than 3,000 potentially relevant references identified in two extensive searches, we included 31 relevant studies with an overall total of 1,942 participants, each of whom had been randomised to receive MBSR or other treatment strategies (most often a waiting list control). We utilised all outcome data published in the selected studies using a new statistical method for calculating the effect size. This method addressed the problems presented by the interdependence of many measurements of outcomes.

26 of the 31 studies were identified as having data suitable for meta-analysis. MBSR was found to have a moderate and consistent positive effect on mental health outcomes in both patients selected with somatic problems and with mild to moderate psychological problems, and among participants recruited from community settings. MBSR interventions improved outcomes measuring different aspects of personal development and quality of life. The effects on somatic health outcomes were somewhat smaller. No adverse effects were described. Few studies were found that evaluated the impact of MBSR on social functioning, such as the ability to work.

Oslo: Oppstart i januar eller så snart kurset er fulltegnet. Onsdager kl 17.30-19.45. En fordypningsdag lagt til helg mot slutten av kurset. Sagveien 28, ved Sagene skole.

Nesodden: Oppstart torsdag 25. januar kl 18.00-20.15 eller så snart kurset er fulltegnet. 8 torsdager unntatt i vinterferien, samt lørdag 17.mars kl 10-16. Tangen sentrum.

Pris og påmelding

  • Kursavgift inkluderer kurshefte og lydspor med øvelser
  • Bedrifter kr 7.900,- pr deltaker
  • Privatpersoner kr 4.900,- pr deltaker
  • Påmelding ved innbetaling av kursavgift og epost til annegrethe@lifegarden.no
  • Påmelding er bindende.

Tilbakemeldinger

  • Veldig fornøyd. Har fått mye ut av det.
  • Gode kurskvelder som ga meg nye innsikter.
  • Jeg er veldig fornøyd med å ha fått konkrete verktøy som kan tas i bruk nesten når som helst og hvor som helst.
  • Med å «finne ro» i hverdagslige stressituasjoner. Gode øvelser.
  • Bevisstgjøring på hva oppmerksomt nærvær er for meg, og hvordan bruke det i møte med mennesker. En kilde til å få energi.
  • Har gjort meg til et bedre menneske, både profesjonelt som lærer, men også, og kanskje aller viktigst, en mer anerkjennende og tilstedeværende forelder.
  • Dyktig kursleder. God til å se alle.

Les også artikkel på Folkehelseinstituttets side: Mindfulness – Helsefremjande tiltak som verkar